søndag 3. mai 2009

Ufisk på grillen

Mat på grill er godt. Mat på grill kan også være sunt. Men da er ikke maten like god.

Det fikk jeg smertelig erfare da jeg - hjernevasket av omega 3 reklamer på Viasat 4 - tok turen opp til fiskehandleren i nabolaget for å finne noe snadder å ha på grillen.

Allerede på tur opp dit kjente jeg at tvilen kom snikende. Burde jeg ikke heller gå over elva etter vann? Altså over Akerselva til pølsemakeren på Torshov. Der finnes grillvennlig gris og ku i alle mulige variasjoner. Og gris er godt. Grisegodt.

Men fisk ble det. Renset (bløgga og sløyd) av den vennlige fiskehandleren. Fire små makrell med inntakt hode. Ser veldig stilig ut med hel fisk på grill.

Burde kanskje ikke valgt makrell. I følge nordnorsk barnetro er makrell ufisk, også kjent som daumannsfisk. Fordi makrellen etter sigende spiser åtsel.

Vel.

Gjorde en aldri så liten innsats for at dette skulle bli snadder. Buken ble fylt med dill og persille. Fisken ble innsmurt i smør, urter og oljer. Salt og pepper. Poteter ble bakt. The works.

Det var ikke godt. Jeg ble ikke mett. Grillen lukter fisk. Men kona ble glad.

1 kommentar:

Travelling Finnfjording sa...

Makrell på grill høres drestig ut. Nei ska du grille fesk så e det vel kun brosma som duge. (Gammelt Finnfjordordtak)