tirsdag 29. januar 2013

Blåskjell til fotballkampen?

Det er januar, og skalldyr smaker bedre enn på lenge, fordi det er kaldt og friskt i havet. Januar er også en nokså fin tid på året dersom man er like interessert i engelsk fotball som meg, fordi det titt og ofte dukker opp fotballkamper på tv'en midt i uka.

Slik som i dag.

I dag skal jeg se Stoke mot Wigan. Og i dag har jeg tenkt å snobbe litt: bytte ut den tradisjonelle ostepop-pakken med blåskjell. Det er ikke ekstragavansa-snobbing, fordi et passelig nett blåskjell koster 50 kroner, altså bare omtrent det dobbelte av en pose Owls Cheese Doodles.

Skrubb og skyll blåskjellene. Kast skjell som er knust, og blåskjell som nekter å lukke munnen selv om du knipser dem på nesa.

I gryta: Litt olje, litt finhakket sjalottløk (eller annen løk), finhakket hvitløk (et fedd eller to), chili etter behag (jeg pleier å knive opp en halv rød chili fra Rema, og jeg fjerner ikke frøene - det er for pyser). Fres grønnsakene litt, og  tilsett en slump hvitvin. Har du ikke hvitvin kan du sikkert bruke eplemost, eller bare vann for den saks skyld. Skru opp varmen, og ha i skjellene. Legg på logg, og la dem dampe i fire-fem minutter. De er ferdige når alle skjellene har åpnet seg. Kast skjell som ikke åpner seg.

Så, gratiner og grill under grillelementet i ovnen i to-tre minutter. Det er en grisete pirkejobb, men det blir altså grisegodt.

La innmaten i blåskjellene ligge i den ene halvdelen av skjellet. Legg dem i en langpanne, og smør på en "gratinade" av for eksempel rømme, sitronsaft, olje, parmesan, salt og pepper. Eller noe annet du synes er godt. Selv kommer jeg bare til å ha en halv teskje på hvert skjell. Mer, og det blir fort grisete. Om du har fjongt besøk, kan du finhakke persille og strø over alle skjellene når de er ferdige. Det ser flott ut, og smaker såpass okei at du i grunnen bør gjøre det selv om du er alene. Server skjellene sammen med brød du liker og smør fra Kvitseid eller Røros.

Drikke til? Det du liker.
Jeg liker for eksempel tyske rieslinger, og de passer som regel godt til blåskjell.

Men nå begynner kampen om 15 minutter, så jeg får skynde meg ut på kjøkkenet.

Ingen kommentarer: